čtvrtek 31. ledna 2013

Segedínský guláš podle Romana Vaňka*


Vaření české kuchyně pokračuje podle plánu a mě zanedlouho čeká srnčí svíčková, jsem zvědavá, jak se s tím popasuju! Ale snad mi kuchařka pana Vaňka zase poradí.
Je to již pár dní, co jsem dělala tento segedínský guláš podle Pokladů klasické české kuchyně a musím říct, že ačkoliv na to nejsem, omáčka fakt chutnala i mně. Navíc jsem věděla, že budu srovnávána s Markovou babičkou, která dělá údajně nejlepší segedín. A víte co? Marek prohlásil, že se dělíme o první místo. Jupí!
Tak abyste byli také pochváleni, zkuste ho.

Na 4-6 porcí potřebujete:
800 g vepřové plece
4 cibule, 4 stroužky česneku
400g kysaného bílého zelí (vymačkaného. pokrájeného, nálev uschováme na dochucení)
3 lžíce másla (R. Vaněk uvádí sádlo)
1 lžička drceného kmínu
2 lžíce sladké papriky
4 bobkové listy
1,2 l vývaru 
2 lžíce hladké mouky
sůl
pepř
200 ml smetany (31% min)
3 lžíce zakysané smetany k podávání

Postup:
Na másle orestujeme nadrobno nakrájenou cibulku dozlatova a přidáme drcený kmín. Na cibulce orestujeme maso nakrájené na kostky (3x 3 cm) tak, aby se zatáhlo. Přidáme prolisovaný česnek, zaprášíme moukou a zhruba minutu restujeme. Přidáme sladkou papriku (a případně i pálivou dle chuti) a krátce zarestujeme.
Zalijeme vývarem, přidáme bobkové listy a na mírném ohni dusíme pod pokličkou do poloměkka, zhruba 30 minut. Poté přidáme zelí a trochu nálevu ze zelí. Za občasného míchání dusíme pod pokličkou zhruba další půl hodinu, dokud maso není měkké.
Vmícháme smetanu pro zjemnění a na mírném ohni provaříme zhruba 5 minut, aby se chutě spojily.
Dochutíme solí a pepřem. Podáváme se lžičkou zakysané smetany.



A takhle skončily talíře!:)
Dobrou chuť!

18 komentářů:

  1. mňam! miluju segedín <3 když já to s vepřovym prostě neumim :D dycky ho mam trvdy nebo divný :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hele fakt opravdu se toho neboj, já jsem s masem úplný začátečník, ale něco jsem už okoukala. 1. sežeň si maso u řezníka, kde jsou fronty, nebo se kterým máš dobré zkušenosti, 2. se neboj vařit jídlo déle do té doby, dokud nebude maso fakt měkké, skoro se bude rozpadat (já minule guláš vařila o hodinu a půl déle, než bylo v receptu), takže to fakt zkus a neboj se, že ti to vyjde časově jinak. Vař, píchej do toho vidličkou a ono se to nějak samo udělá ;)

      Vymazat
    2. U vepřového není žádný problém, to je měkké brzičko, horší je to s hovězím, tam opravdu záleží na mase, chce to pak koupit býka, ne krávu, ta má maso starší a proto i tvrdší.

      Vymazat
  2. Mńam, taky mám ráda segedín od mamky:-) sama jsem ho už taky dělala a povedl se...jen nemusím moc knedlíky, ale občas neuškodí:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, já taky knedlíky moc nemusím. Bývaly doby, kdy jsem je nejedla vůbec, teď si někdy nějaký dám, ale když můžu, dám si radši něco jiného (kuře na paprice s těstovinami, koprovka jedině v bramborami a tak). :)

      Vymazat
    2. U nás se knedlíky taky moc nemusí, leda tak k svíčkové, tam to nejde nahradit. Ale k segedínskému guláši je výborný brambor, jde jen o zvyk. Nebo taky je dobrý čerstvý a křupavý rohlíček.

      Vymazat
  3. teď to bude znít opravdu barbarsky, ale segedín jsem měla hrozně ráda v naší školní jídelně :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. haha, ale né:) Já myslím, že vzhledem k tomu, že se o něj musí starat člověk jen na začátku a suroviny nejsou extra drahé, nemuseli ho ve školní jídelně nijak šidit:)

      Vymazat
  4. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Recept je úplně stejný, jediné, co jsem změnila byl tuk, ale to jsem v receptu uvedla. H.

      Vymazat
    2. Ha zítra na chatě segedinsky guláš v kotlíku. Romantika ve sněhu, díky za radu a nápad je tu! Preji vám dobrou chuť.

      Vymazat
  5. díky za recept :-) tu knihu si chci pořídit také sice pozdě, ale přeci jenom :)
    Chtěla jsem se zeptat kolik je tam receptů celkem?

    OdpovědětVymazat
  6. Dobrý recept, jen jsem vše vařil déle než je v receptu (zhruba 45 a 45 min.). Ale to už tady taky někdo psal, že je třeba vařit tak dlouho až je maso měkké.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, jsem ráda, že se Vám recept líbí. O delším vaření jsem psala dokonce já v komentářích, sama vařím většinou déle, než je uvedeno v kuchařce. Záleží i na mase, jeho velikosti...

      Vymazat
  7. Místo knedlíků dělám slané / velmi slabé) palačinky a balím do něj segedín. Výborné.

    OdpovědětVymazat
  8. Segedýn podle Vaňka jsem vařila klukům, když slavili rozlučku se svatbou kamaráda a bylo mi řečeno, že lepší guláš nejedli. Udělalo mi to obrovskou radost!!! :-)

    OdpovědětVymazat
  9. Segedín podle Romana Vaňka patří mezi klasické recepty tohoto typu guláše. Není to však jeden z těch jednodušších receptů a ne každému se napoprvé podaří. Tady na fotkách vypadá výborně. Až se mi z toho sbíhají sliny :)

    OdpovědětVymazat
  10. Segedín je nestárnoucí klasika, kterou člověk pořádně docení až v dospělosti. Pro Hanah a další fanoušky segedínu - už téměř dekádu existuje webovka s vyčerpávajcí kolekcí receptů na segedínský guláš: https://segedinsky-gulas.cz

    OdpovědětVymazat